Een democratische gemeente zonder graaiers

Duizenden mensen wonen in Vorst en hebben een mening over de projecten die in hun gemeente ontwikkeld moeten worden. De burgers uiten ook vaak hun mening, op verschillende plaatsen en op verschillende manieren. Democratie is meer dan slechts elke zes jaar naar de stembus trekken.De dynamische burgers en verenigingen van Vorst zijn een troef. Hun acties voor het behoud van het moeras van Wiels en de klassering van de tuin van de villa Dewin zijn hier goede voorbeelden van. Meer dan eens heeft de vrijwillige inzet van mensen op het terrein ons in staat gesteld om de plannen van de betonbaronnen te dwarsbomen en onze gemeente socialer en menselijker te maken.Tegelijkertijd heeft het Ecolo-PS-bestuur het publiek herhaaldelijk teleurgesteld door hen niet te betrekken bij haar politieke keuzes. Of het nu gaat om de sluiting van de Massenetstraat of de blokkering van het kruispunt Kersbeek-Dumonceau, de inwoners werden meermaals geconfronteerd met onaangekondigde ingrijpende veranderingen in hun dagelijks leven. De raadpleging blijft oppervlakkig en dient vaak vooral als een schaamlapje om projecten uit te voeren die al volledig beslist zijn. In de twee vermelde gevallen zou er geen weg terug zijn geweest zonder de mobilisatie van de burgers. We moeten hier conclusies uit trekken voor de toekomst.Wij willen een gemeente die ontwikkeld wordt voor en door de mensen, een gemeente die een antwoord biedt op de behoeften van haar inwoners en hen betrekt bij belangrijke beslissingen. De toekomst van onze gemeenten kan niet worden overgelaten aan een handvol schepenen en gemeenteraadsleden of een stel projectontwikkelaars, ze gaat ons allemaal aan.De participatie van bewoners in een echte democratie moet structureel worden georganiseerd, met name via adviesraden, volksraadplegingen en echte toegang tot informatie, maar ook via de controle op openbare diensten en instellingen.Openbare diensten worden beheerd met het geld van de belastingbetaler. We gaan uit van het principe dat de openbare dienstverlening er is om de bevolking te dienen, niet om zichzelf te bedienen. Met andere woorden, we willen een beleid gericht op winstbejag en particulier belang vervangen door een beleid dat gebaseerd is op betrokkenheid bij de samenleving en het algemeen belang in de gemeente.

Wat wij willen

Eén. Echte burgerparticipatie op dagelijkse basis

  • We livestreamen de gemeenteraad en plaatsen de beelden permanent op het internet.
  • We zetten meer adviesraden op: groepen van burgers die van de gemeenteraad de opdracht krijgen om advies te geven over een of meer specifieke kwesties. De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen moeten bij het nemen van beslissingen effectief rekening houden met dit advies.
  • We herwaarderen de rol van de Burgerraad van Vorst, waarvan de onschatbare expertise te weinig tot praktische en bindende conclusies heeft geleid.
  • We breiden het recht van burgers uit om vragen te stellen tijdens de gemeenteraad, zodat ze punten aan de agenda kunnen toevoegen en voorstellen ter stemming aan de gemeenteraad kunnen voorleggen.
  • We maken het eenvoudiger om de volgorde van de agendapunten van de gemeenteraad te wijzigen, zodat er begonnen kan worden met de onderwerpen waarvoor leden van het publiek aanwezig zijn.
  • We organiseren referenda over elke gemeentelijke kwestie wanneer 5% of meer van de bevolking hierom vraagt. Degenen die verantwoordelijk zijn voor het initiatief bepalen de formulering van de vragen. De gemeente moet zich ertoe verbinden de uitkomst van de raadpleging te erkennen.
  • De gemeente is verplicht om dergelijke referenda te organiseren over bepaalde belangrijke kwesties, zoals grote bouwprojecten.
  • We ontwikkelen digitale tools om de inspraak te verbeteren en mensen in staat te stellen vaker hun mening te geven.

Twee. Meer burgercontrole en -participatie in de gemeentelijke diensten

  • We vergemakkelijken de toegang tot openbare documenten op de website van de gemeente. We zetten open source online platforms op die alle informatie van de gemeente samenbrengen. Deze platforms moeten in handen zijn en blijven van de gemeenschap.
  • We maken werk van de effectieve toepassing van het recht van elke burger om administratieve documenten met betrekking tot beslissingen en dossiers van de gemeente te raadplegen.
  • We stimuleren en promoten een grotere directe participatie in bepaalde gemeentediensten door gebruikerscomités of stakeholdergroepen te introduceren of te ontwikkelen, in het bijzonder voor het OCMW, huurders van gemeentelijke woningen, bewoners van rusthuizen, oudercomités, enz.
  • We versterken de professionele interne controle van de gemeentelijke diensten, door middel van procedures en beëdigde ambtenaren. 

Drie. Transparantie over en plafonnering van bezoldigingen

  • We willen een verbod op het combineren van een publiek mandaat met een privémandaat (als directeur van een beursgenoteerd bedrijf of van een bank).
  • Alle gemeentelijke mandatarissen moeten hun publieke en private mandaten, hun vermogen en al hun vergoedingen openbaar maken. Hetzelfde geldt voor hoge ambtenaren en verantwoordelijken van gemeentelijke en intergemeentelijke vzw's. 
  • We willen de bezoldiging van de burgemeester, de schepenen en al het gemeentepersoneel op hetzelfde niveau brengen als de bezoldiging van de gemeentesecretaris. Deze plafonnering zal ook rekening houden met inkomsten uit privémandaten.
  • We willen een sperperiode tussen het uitoefenen van publiek en een privémandaat.

Vier. Gemeentelijke vzw's omzetten in echte openbare diensten 2.0, zonder exorbitante salarissen

  • We stellen voor om alle gemeentelijke vzw's door te lichten om te bepalen welke vzw's openbare diensten verlenen. Deze diensten moeten uiteindelijk weer worden geïntegreerd in de gemeentelijke administratie.
  • Nieuwe gemeentelijke bedrijven moeten transparant en democratisch georganiseerd zijn als burgerbedrijven 2.0. Het moeten bedrijven zijn van burgers voor burgers, onderworpen aan directe democratische controle, met verkozen raden van bestuur, vertegenwoordigers van gebruikersverenigingen en maatschappelijke organisaties, en direct verkozen burgers.

Vijf. Een echt Bureau voor transparantie en burgercontrole

  • We willen de Brusselse Deontologische Commissie omvormen tot een echt Bureau voor Transparantie en Burgercontrole. We maken de Commissie volledig onafhankelijk, zonder politieke vertegenwoordigers. We stellen voor dat het Bureau wordt samengesteld uit voormalige magistraten, vertegenwoordigers van het gemeentepersoneel, leden van maatschappelijke organisaties en verkozen burgers die hun wijk vertegenwoordigen. 
  • We willen dat dit Bureau een correct beheer van de openbare middelen van de gemeente verzekert, corruptie bestrijdt en alle belangenconflicten voorkomt.
  • We stellen voor dat een afdeling van dit Bureau de bevoegdheid krijgt voor het controleren van externe bedrijven die een contract met de gemeente hebben getekend en onderzoekt of deze bedrijven niet aan sociale dumping doen en of ze geen dochterondernemingen in belastingparadijzen hebben. Dit mag niet langer mogelijk zijn.
  • We willen dat elke ambtenaar en elke burger een klacht over misbruik of corruptie kan indienen in een "ethische brievenbus". Klokkenluiders, met name bij de gemeente, moeten voortaan bescherming genieten.