Een gemeente zonder discriminatie

Diversiteit is een realiteit, in Brussel nog meer dan elders. Deze diversiteit is een buitengewone rijkdom voor de samenleving als geheel. Maar vandaag wordt diversiteit ondermijnd door onrecht en wordt ze gebruikt als een middel om verdeeldheid te zaaien, waardoor mensen hun buren de schuld geven van wat er misgaat. Op initiatief van de PVDA stemde de gemeenteraad van Vorst in 2019 voor een motie "racismevrije gemeente", met concrete toezeggingen om racisme en discriminatie op basis van etniciteit te bestrijden. Maar vier jaar later is er nog veel werk aan de winkel. Dat geldt overigens ook voor andere vormen van discriminatie.Er bestaat in onze gemeenten een tekort aan banen, betaalbare huisvesting en kwaliteitsonderwijs dat toegankelijk is voor iedereen. De gemeentekassen zijn leeg omdat overheidsgeld in de vorm van fiscale en andere cadeaus naar de rijksten in ons land gaat. En een tekort in de openbare financiën creëert concurrentie onder de bevolking. Wie krijgt er een sociale woning? Wie krijgt een goede baan? Wie krijgt een plaats op een goede school?Als je van buitenlandse afkomst bent, als je een hoofddoek draagt, als je LGBTQIA+ bent, is alles ingewikkelder. Allerlei verschillen tussen mensen worden gebruikt om de bevolking te verdelen en de onderliggende problemen te maskeren: gebrek aan betaalbare huisvesting, gebrek aan kwaliteitsbanen, onderwijs aan twee snelheden, armoede ...Wij willen een gemeente die tegemoet kan komen aan de behoeften van de mensen, ongeacht hun afkomst, religie, geslacht, gender of seksuele oriëntatie ... We willen een gemeente die actief strijdt tegen alle vormen van discriminatie. We willen een gemeente die waarden als multiculturalisme, diversiteit, solidariteit en uitwisseling hoog in het vaandel draagt. Een gemeente verenigd in haar diversiteit.

Wat wij willen

Eén. Een uitgebreid actieplan met nultolerantie tegen racisme en discriminatie

  • We organiseren "antidiscriminatietests", praktijktests gericht op de woning- en arbeidsmarkt. Deze tests hebben niet alleen betrekking op racisme, maar ook op en discriminatie op basis van geslacht, gender of seksuele oriëntatie.
  • We hanteren een nultolerantiebeleid voor racisme, seksisme en discriminatie bij de politie. We zetten een hotline op voor mensen die misbruik, intimidatie of discriminerend gedrag van politieagenten tegenover collega's of het publiek willen melden.
  • We bieden intensieve training voor gemeente- en politiepersoneel rond respect voor diversiteit en interculturaliteit. We willen deze "nultolerantie" toepassen in de openbare en administratieve diensten. Dit geldt ook voor de politieke verantwoordelijken.
  • We voeren het plan "gemeente zonder racisme" uit dat door de PVDA werd goedgekeurd en zorgen er in het bijzonder voor dat Vorst zich aansluit bij ECCAR, de internationale coalitie van steden tegen racisme. Dit is een initiatief van UNESCO om goede politieke ervaringen uit te wisselen in de strijd tegen racisme en discriminatie.

Twee. Een gemeente waar iedereen meetelt

  • We focussen op de ontwikkeling van openbare diensten (OCMW, sociale huisvesting, werkgelegenheid, kwaliteitsonderwijs, medische centra met gratis zorg ...) als de remedie tegen de concurrentie binnen de werkende klasse.
  • Officiële communicatie en communicatie in de openbare ruimte moet de diversiteit van de gemeente weerspiegelen en de hele bevolking aanspreken. Procedures en formulieren worden inclusief gemaakt.
  • We ontwikkelen ontmoetingen rond echte volkse diversiteitsprojecten op scholen, in openbare woningen en in de wijken.
  • We lanceren bewustmakingscampagnes die een positief beeld van immigratie geven. We zorgen ervoor dat de toezeggingen die de gemeente heeft gedaan om de openbare ruimte te dekoloniseren daadwerkelijk worden uitgevoerd. 
  • We moedigen zoveel mogelijk mensen aan om deel te nemen aan het democratische debat, om te beginnen door niet-Belgen met stemrecht aan te moedigen om zich als kiezer te registreren en deel te nemen aan de verkiezingen.

Drie. De verschillende religieuze en culturele gemeenschappen actief betrekken

  • De wettelijk vastgelegde vrijheid van godsdienst en eredienst moet gerespecteerd worden.
  • Het verbod op het dragen van een hoofddoek op het werk en in het onderwijs moet worden opgeheven, vooral omdat het in de praktijk enkel moslimvrouwen treft. Dit verbod is onrechtvaardig en zet een rem op de professionele integratie en sociale emancipatie. 
  • We pleiten voor een actief en egalitair intercultureel beleid, met gepaste plaatsen in de openbare ruimte voor de verschillende traditionele of religieuze feesten.
  • We willen de dialoog tussen alle gemeenschappen organiseren, we willen hen betrekken op organisatieniveau en we willen zoveel mogelijk vertrouwen op de mensen die bruggen bouwen tussen culturen.

Vier. Verschillen leren respecteren en actie ondernemen tegen pestgedrag

  • Verschillen respecteren moet je leren. Scholen hebben de taak ervoor te zorgen dat elk kind de verschillen van anderen respecteert en ook zelf gerespecteerd wordt. Elk kind heeft het recht om zich goed in zijn vel en geborgen te voelen. Geen enkel kind mag worden uitgesloten of gepest vanwege zijn of haar afkomst, geslacht of omdat hij of zij maar één ouder of net twee papa's of twee mama's heeft.
  • Niet geaccepteerd worden omdat je anders bent heeft een negatieve invloed op het welzijn van leerlingen. Pestgedrag kan zelfs leiden tot zelfdoding. Op onze scholen leren we voor elkaar te zorgen. We leren tolerantie aan. We creëren veilige ruimtes waar leerlingen kunnen praten over hun verschillen, relaties en emoties zonder angst om veroordeeld of afgekeurd te worden.
  • De lessen moeten inclusief en up-to-date zijn, zodat ze de realiteit van de samenleving weerspiegelen. Dit varieert van de voorbeelden die in de les worden gegeven tot de inhoud van de cursus en de formulering van de oefeningen.
  • We steunen projecten van leerlingen om mensen bewust te maken van alle vormen van discriminatie en geweld.

Vijf. Een meertalige gemeente

  • We ontwikkelen tweetalig taalbadonderwijs. Tweetalig onderwijs werkt, ongeacht de moedertaal van de leerlingen: het verbetert het leerniveau en vergemakkelijkt het leren van andere talen in de toekomst.
  • We versterken de samenwerking tussen Franstalige en Nederlandstalige culturele centra wat betreft het gebruik van infrastructuur, technische uitrusting en programmering. 
  • We garanderen tweetaligheid in overheidsdiensten door cursussen aan te bieden aan medewerkers tijdens de werkuren.
  • We verbeteren de meertalige communicatie met de bewoners over Franstalige en Nederlandstalige culturele activiteiten, om bruggen te bouwen.