Een gemeente die voor haar inwoners zorgt

Geen enkele sector is zo afhankelijk van menselijke arbeid als de gezondheidszorg. Dag na dag geven duizenden mensen alles om voor patiënten te zorgen. Toegang tot gezondheidszorg is een grondrecht. Toch zien steeds meer mensen zich om financiële redenen gedwongen om een bezoek aan de dokter uit te stellen. Het aantal medische centra is beperkt. In ziekenhuizen zijn de wachtlijsten vaak lang en de kosten vaak te hoog, waardoor een tweedeling in het medische systeem wordt versterkt. We willen beter voor Brussel en Vorst.Gemeenten moeten ook actief zijn op het gebied van preventie, met name door te investeren in lichaamsbeweging (zie het hoofdstuk over sport) en voeding. Op lokaal niveau is het mogelijk om een voortrekkersrol te spelen in de overgang naar eerlijkere en milieuvriendelijkere voedselsystemen. Dit helpt niet alleen de levenskwaliteit van de inwoners te verbeteren, maar creëert ook een model dat op grotere schaal kan worden nagevolgd, waardoor een eerlijkere en meer zorgzame samenleving wordt bevorderd.

Eén. Een medisch centrum in elke buurt

• We kiezen voor één medisch centrum per wijk: medische centra waar je gratis naar de huisarts kunt gaan, zoals bij de medische centra van de PVDA, Geneeskunde voor het Volk. Er zijn momenteel zes medische centra met vaste tarieven in Vorst. We promoten en ondersteunen ze actief om democratische toegang tot gezondheidszorg in de gemeente te garanderen.

Twee. Toegankelijke en kwaliteitsvolle ziekenhuizen, te beginnen met de ziekenhuizen die afhangen van de Brusselse gemeenten

• Voor de ziekenhuizen in het Iris Zuid-netwerk (waaronder het ziekenhuis Molière Longchamp) schaffen we alle vormen van toeslagen op honoraria af. Artsen in deze ziekenhuizen moeten geconventioneerd zijn voor alle uren die ze werken (en niet slechts voor een deel van de tijd, zoals nu het geval is). Ze moeten zich houden aan het akkoord artsen-ziekenfondsen en zich verplichten tot het respecteren van de referentiehonoraria die in de overeenkomst zijn vastgelegd voor al hun raadplegingen.
  • We beperken het bedrag dat patiënten moeten betalen voor raadplegingen of onderzoeken. In het derdebetalersysteem regelt het ziekenhuis dat artsen rechtstreeks door de ziekenfondsen worden betaald.

Drie. Voldoende centra voor geestelijke gezondheidszorg

• We investeren in centra voor geestelijke gezondheidszorg en streven ernaar de wachtlijsten voor toegankelijke therapie weg te werken.
  • We hebben een aanpak die de geestelijke gezondheidszorg decommunautariseert. Nederlandstalige verzorgers moeten voor Franstalige patiënten kunnen zorgen en omgekeerd.
  • We besteden speciale aandacht aan mensen die het het moeilijkst vinden om een psychotherapeut te raadplegen, bijvoorbeeld door ervaringsdeskundigen en interculturele bemiddelaars in te schakelen.
  • We breiden de proefprojecten tussen medische centra en centra voor geestelijke gezondheidszorg uit, waardoor psychologen op ad-hocbasis raadplegingen kunnen houden in medische centra. We maken deze samenwerking structureel.

Vier. Niemand achterlaten

• In het kader van onze logica om de eerstelijnszorg te versterken, pleiten we ervoor om op middellange termijn alle patiënten in dezelfde eerstelijnszorg te integreren, ongeacht hun verblijfplaats of sociale situatie.
  • Vandaag past elk OCMW zijn eigen beleid toe voor de toegang tot zorg voor zijn begunstigden. We hebben een uniform beleid nodig voor alle OCMW's in Brussel, gebaseerd op de beste praktijken. Om een effectieve toegang tot de eerste lijn te garanderen, eisen we dat de gezondheidskaart door alle Brusselse OCMW's wordt gebruikt. Met deze gezondheidskaart hoeven patiënten niet langer een aanvraag in te dienen of toestemming te vragen aan het OCMW voor alle prestaties en geneesmiddelen en hoeven ze de gezondheidskosten niet langer zelf te betalen (die worden gedekt door het OCMW).
  • De procedure voor dringende medische hulp (DMH) moet worden vereenvoudigd. De procedures moeten worden geharmoniseerd voor zorgvragers, maatschappelijk werkers en zorgverleners.

Vijf. Proactieve zorgdiensten op maat voor LGBTQIA+

• We geven meer informatie over centra voor snelle screening op seksueel overdraagbare aandoeningen (centra voor gezinsplanning of medische centra).
  • Informatie over PrEP (preventieve behandeling tegen hiv) moet worden verspreid onder gezondheidswerkers en het publiek.
  • De preventiedienst van de gemeente moet een actieve rol spelen in informatie-, bewustmakings- en screeningscampagnes voor de infecties die LGBTQIA+-personen het meeste treffen.
  • Er moet rekening worden gehouden met de specifieke behoeften van LGBTQIA+-senioren op het gebied van medische en sociale ondersteuning, thuiszorg en verpleeghuiszorg.

Zes. Een gezond dieet

• We creëren kwaliteitskantines in scholen en gemeentelijke diensten (kinderdagverblijven, rusthuizen), met gezond, biologisch en goedkoop voedsel.
  • We verwerpen partnerschappen met multinationals zoals Sodexo, zoals momenteel het geval is in het OCMW-rusthuis, en houden de keukendiensten zoveel mogelijk in-house.
  • We willen het P.A.N.I.E.R.S-project voortzetten en ontwikkelen, dat momenteel ongeveer vijftien gezinnen voorziet van manden met biologische en lokale groenten tegen gereduceerde prijzen.
  • We organiseren buurtbanketten: gezellige buurtevenementen met lokale kwaliteitsvoeding om goede culinaire praktijken te promoten, sociale banden te creëren en een gemeenschapsgevoel en lokale democratie te creëren.