Een meerderheid voor verandering

De PVDA is actief in Vorst sinds 2012. In 2018 kregen we onze eerste drie verkozenen in de gemeenteraad. In juni 2024 werden we de grootste partij van Vorst in de gewestelijke en Europese verkiezingen. We willen voortbouwen op dit succes en een volgende stap zetten: mee besturen.

Onze gemeente wordt al 18 jaar bestuurd door de PS/Vooruit en Ecolo/Groen. Met welk resultaat? Tijdens de afgelopen 18 jaar is het percentage sociale woningen gestagneerd op 5,5% - een van de laagste niveaus in de regio. De belastingen en onroerende voorheffingen zijn fors gestegen, maar toch staan de gemeentelijke financiën in het rood. Mobiliteitsplannen werden zonder overleg opgelegd, honderden parkeerplaatsen zijn verdwenen, straten zijn afgesloten ... En toch staat iedereen in onze gemeente nog altijd in de file en is de vervoersgerelateerde vervuiling niet afgenomen. Links moet de ambitie hebben om het beter te doen. Veel beter. De PVDA wil bijdragen aan die broodnodige verandering en mee besturen.

In onze gemeente staan twee krachten tegenover elkaar: een minderheid van projectontwikkelaars en grote bedrijven die zoveel mogelijk winst willen maken, en de meerderheid van de bevolking die gewoon goed wil kunnen leven. PS en Ecolo rollen al jaren de rode loper uit voor multinationals als Bouygue, Koramic, JCX Immo en Live Nation (Vorst Nationaal). Dat moet stoppen. Een gemeente behoort toe aan de mensen die er wonen en werken. Ze moet leefbaar en betaalbaar blijven voor de bevolking. Het recht op een kwaliteitsvolle woning, deftige leefomstandigheden, het recht op cultuur en het recht op mobiliteit moeten allemaal bekeken worden vanuit het standpunt de meerderheid en niet in functie van de private belangen van een kleine minderheid.

De PVDA wil dat de gemeente huisvesting opnieuw in handen neemt met veel strengere controles op de grote projecten van privé-ontwikkelaars. We versterken ook de rol van wijkcomités. De ontwikkeling van de voormalige gevangenis is prioritair voor ons: daar ontwikkelen we een 100% publiek project met 900 betaalbare woningen, openbare diensten en groene ruimtes. We willen niet opnieuw een "Thurn & Taxis"-scenario, waar de site voor een appel en een ei werd verkocht en nu een paar betonbaronnen verrijkt, zonder enige sociale woningbouw.

De PVDA wil de belastingen voor de inwoners verlagen. We voeren gratis naschoolse opvang in, bevriezen de onroerende voorheffing en verlagen de prijzen voor administratieve documenten. We zorgen dat grote bedrijven in onze gemeente meer bijdragen en schaffen de fiscale cadeautjes voor Vorst Nationaal af. We voeren een belasting in op grootwarenhuizen en treden op tegen co-living bedrijven die de huurprijzen opdrijven.

De PVDA wil een radicaal andere benadering van mobiliteit. Het kan niet dat je op een ochtend wakker wordt en merkt dat je straat is afgesloten. We betrekken de omwonenden bij de maatregelen die hen aangaan. We willen een gemeente op mensenmaat ontwikkelen om noodzakelijke verplaatsingen te beperken. We stellen een moratorium in op parkeerplaatsen wegnemen zonder alternatief. We laten privéparkings meer renderen en maken zo ruimte vrij voor voetgangers- en fietsvoorzieningen.

We hebben concrete voorstellen om tegemoet te komen aan de behoeften van de inwoners op tal van gebieden: werkgelegenheid, milieu, jeugd, veiligheid, netheid ... De rode draad is altijd dezelfde: we willen van Vorst een gemeente maken waar het goed wonen is voor iedereen.

We betrekken de bevolking bij de uitvoering van ons programma. We geven de inwoners de plaats die zij verdienen in de besluitvorming. We willen luisteren naar de wijken, naar de werkende klasse en naar de jongeren. We strijden zij aan zij met iedereen die verandering wil. Want verandering komt niet uit de lucht vallen. De PVDA behaalde haar belangrijkste overwinningen in Vorst door strijd en mobilisatie: gratis schoolbenodigdheden, opschorting van de uitzetting van daklozen uit de Belgradostraat, sociale woningen opnieuw centraal stellen in het debat over huisvesting ... En het is door strijd en mobilisatie dat we verdere overwinningen willen behalen. Vorst heeft een strijdbaar en ambitieus links nodig, en dat staat de PVDA op het lijf geschreven.

Onze deelname aan het bestuur is det te belangrijker omdat ook de MR zijn zinnen heeft gezet op Vorst. En een terugkeer van de MR zou een drama zijn voor de bevolking. De MR is de partij van de multinationals en de betonbaronnen. Een partij die voortdurend beweert dat er drastisch moet worden bespaard op de openbare dienstverlening in Vorst. Een partij die voortdurend angst en haat zaait om de inwoners te verdelen ... De PVDA wil haar verantwoordelijkheid nemen en MR tegenhouden.

Vorst is een gemeente met veel potentieel. De bewoners zijn georganiseerd in dynamische buurtcomités. We hebben een actief middenveld. We hebben heel wat residentieel en industrieel vastgoed en onbebouwde grond ... Vorst heeft alles om een gemeente op mensenmaat te worden. Een gemeente die voldoet aan de behoeften van haar inwoners, een sociale en milieubewuste gemeente, een gemeente waar het goed leven is. . In dit programma stellen we ons plan voor. En we willen dit project graag aanvatten met een nieuwe bestuur.