Een gemeente die solidair is met de rest van de wereld

Het Brussels Gewest ligt op het kruispunt van Europa en staat open voor de wereld. Voor een Gewest als het onze, waar mensen van over de hele wereld samenleven, zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit essentieel. Ze dragen bij aan een meer open en solidaire samenleving. Het gemeentebestuur moet inzetten op ontwikkelingssamenwerking en de initiatieven van Brusselse organisaties die actief zijn op het vlak van internationale solidariteit. We willen een solidaire gemeente die zich inzet voor een actief lokaal vredesbeleid en die ons koloniale verleden aan de kaak stelt. Een gemeente die geen banden heeft met apartheidsregimes en het internationaal recht hoog in het vaandel heeft staan. Een gemeente die solidaire mensen samenbrengt in de vele verenigingen die internationale solidariteit promoten.

Eén. Ontwikkelingssamenwerking ondersteunen

• We zorgen ervoor dat sociale en milieunormen en mensenrechten worden gerespecteerd in alle gemeentelijke overheidsopdrachten (zoals al het geval is in Molenbeek onder impuls van de PVDA).
  • We ontwikkelen de samenwerking van de gemeente met het mondiale Zuiden en breiden die uit naar landen waar veel Brusselaars vandaan komen en naar landen waar in Brussel gevestigde ngo's en middenveldorganisaties actief zijn.
  • We steunen organisaties die zich inzetten voor internationale solidariteit en die sensibiliseren en activiteiten organiseren rond Noord-Zuidthema's.
  • We maken van onze gemeente een fairtradegemeente, met een inkoopbeleid dat duurzame ontwikkeling stimuleert en bewustmakingscampagnes.
  • We zorgen ervoor dat de gemeente een ethisch financieel beleid voert dat gericht is op duurzame ontwikkeling en mensenrechten. We zijn tegen elke investering in fossiele brandstoffen. We werken niet samen met landen of bedrijven die terrorisme of apartheid steunen.
  • Geïnspireerd door de aanbevelingen van 11.11.11 verhogen we het gemeentelijk budget voor ontwikkelingssamenwerking. Het doel is dat uiteindelijk 0,7% van de gemeentelijke begroting aan ontwikkelingshulp wordt besteed.

Twee. Een lokaal vredesbeleid

• We willen dat de EU een duidelijk standpunt inneemt ten gunste van een wereld zonder kernwapens.
  • We steunen initiatieven om vrede en militaire de-escalatie te bevorderen.

Drie. De openbare ruimte dekoloniseren

• We debatteren openlijk over ons koloniale verleden en de aanwezigheid ervan in de publieke ruimte. We vestigen de aandacht op monumenten en straatnamen die koloniale figuren verheerlijken.
  • We richten nieuwe monumenten op voor en hernoemen straten en openbare pleinen naar belangrijke figuren uit de dekoloniale beweging, zoals de nieuwe Nelson Mandelastraat.

Vier. De strijd van het Palestijnse volk steunen

• We werken niet samen met Israëlische bedrijven die de bezetting van Palestina en het apartheidsregime steunen.
  • We zetten een concreet partnerschaps- en samenwerkingsproject op in Palestina.