Een gemeente voor onze kinderen

Brussel is een jonge stad. Vorst heeft 2.250 inwoners jonger dan 3 jaar. Toch is er maar voor 36% van deze peuters een plaats in een kinderdagverblijf. En als we kijken naar publieke of inkomensafhankelijke crèches, daalt het cijfer naar 22,5%. We willen dat onze gemeente kindvriendelijk wordt. De "kleintjes" hebben rechten in de gemeente, niet als volwassenen in wording maar als volwaardige burgers. Een gemeente waar de overheid zelf kinderopvang van hoge kwaliteit organiseert en onze kleintjes niet uitverkoopt aan multinationals. Een gemeente waar kinderen in alle veiligheid kunnen genieten van openbare ruimte en infrastructuren. Een gemeente met een divers en toegankelijk aanbod aan vrijetijdsactiviteiten en vakantiestages. Een kindvriendelijke gemeente waar een constante dialoog is tussen politici, het maatschappelijk middenveld en ouders.

Eén. Openbare crèches voor onze kinderen

• We herontwikkelen de kinderopvang in de gemeente. Met voldoende plaatsen in openbare en gemeentecrèches aan inkomensafhankelijke tarieven, zodat ouders hun kinderen aan hun zorg kunnen toevertrouwen en met een gerust hart kunnen gaan werken.
  • Om aan de normen van ONE en Kind & Gezin te voldoen, nemen we extra personeel aan om de opvanguren in al onze kinderdagverblijven uit te breiden van 6u30 à 7u00 's morgens tot 18u00 à 18u30 's avonds.
  • We vereenvoudigen de inschrijving. Men moet zich kunnen inschrijven in een kinderdagverblijf zodra de zwangerschap is bevestigd, zonder dat er een reeks ingewikkelde fasen moet worden doorlopen.
  • We ontwikkelen biologische, kwaliteitsvolle en betaalbare maaltijden.
  • Bij grote bouwprojecten eisen we de bouw van een openbaar of coöperatief kinderdagverblijf.
  • We maken het gebied rond de crèches veiliger, met veiligere wegen en minder snelheidsovertredingen.
  • We behouden de kinderopvang aan huis voor zieke of gehandicapte kinderen en breiden die uit.

Twee. Vrije tijd en openbare ruimte

• We voorzien genoeg parken en speeltuinen in de wijken. We bieden alle kinderen een veilige speelplek van hoge kwaliteit binnen 300 meter van hun huis. We creëren meer kindvriendelijke zones.
  • We willen veilige straten en buurten: We maken wegen en fietspaden veiliger, zorgen voor meer bewustwording bij de weggebruikers en nemen maatregelen om te snel rijden te bestraffen, door snelheidsbegrenzers te installeren op plaatsen waar veel kinderen komen en in woonwijken.
  • We installeren drinkwaterfonteinen en openbare toiletten in parken en speeltuinen. We ontwikkelen samenwerkingsverbanden met horecabedrijven om ruimtes in te richten met babyverschoonfaciliteiten die voor iedereen toegankelijk zijn, evenals propere openbare toiletten.
  • We organiseren regelmatig gratis gemeentelijke activiteiten voor kinderen, zowel in de openbare ruimte als in zalen (entertainment, spelletjes, theater, sport ...).
  • We bieden betaalbare sport- en cultuurstages aan tijdens de vakantie.
  • We versterken de academies zodat zij op woensdagnamiddag activiteiten op scholen kunnen organiseren.

Drie. Kinderen informeren en betrekken

• We communiceren actief met de kinderen via verschillende kanalen, vooral via de scholen.
  • We bieden hen verschillende mogelijkheden om hun mening kenbaar te maken. Bijvoorbeeld door middel van enquêtes aan de uitgang van scholen, vergelijkbaar met de big ask van RedFox. Maar ook door inspraaksessies op scholen.
  • We willen een onderwijs met empathie en inclusie in de gemeentescholen.
  • We investeren in organisaties voor kinderen en jongeren. Zij bieden hen een tweede thuis, een veilige omgeving om zich te ontwikkelen, om problemen te bespreken en nieuwe dingen te ontdekken.
  • We zorgen voor voortdurende training en supervisie voor iedereen die betrokken is bij jeugdwerk en kinderopvang.
  • De gemeente moet zich inzetten voor het verkrijgen van het label "Kindvriendelijke stad".  https://www.childfriendlycities.org/building-child-friendly-city