Een milieuvriendelijke gemeente

Een CO²-neutrale gemeente is een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. Grote steden zijn verantwoordelijk voor de helft van alle broeikasgasemissies. Schone lucht is ook een kwestie van volksgezondheid. Het is gewoon onaanvaardbaar dat onze kinderen ziek worden door te ademen. Steeds meer onderzoek bewijst dat fijn stof, stikstofoxiden (NOx) en andere schadelijke deeltjes een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Alleen al in Brussel sterven elk jaar 632 mensen vroegtijdig als gevolg van fijn stof..Om de opwarming van de aarde tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten de belangrijkste bronnen van grootschalige vervuiling worden aangepakt: verkeer, huishoudelijke verwarming en industrie. Dit moet gebeuren door te investeren in sociale en collectieve oplossingen: productie van 100% groene energie, woningisolatie, mobiliteit op basis van alternatieven voor de auto, ontwikkeling van voldoende groene ruimtes ...Om de houding van mensen ten opzichte van het milieu en de planeet te veranderen, kiezen we er niet voor om mensen een schuldgevoel aan te praten of taksen op te leggen. We willen deze uitdagingen samen aangaan. Door te kiezen voor overheidsplanning willen we de groene transitie voor iedereen betaalbaar maken. Goedkopere groene energie, betaalbare woningisolatie, gratis en frequent openbaar vervoer en de ontwikkeling van fiets- en voetgangersinfrastructuur zijn constructieve oplossingen die ons allemaal vooruit helpen.

Eén. Inzetten op energiebesparing en kringloopeconomie

• We werken aan een uitgebreid plan voor woningisolatie met een derdebetalersysteem voor particulieren. Hiervoor richten we een intercommunale op voor isolatie en renovatie van woningen en zetten we de Grondregie in.
  • We willen een investeringsplan voor gemeentelijke gebouwen om het energieverbruik te verminderen: isolatie, warmteterugwinning ...
  • We verbeteren de afvalsortering in de gemeente.
  • We ontwikkelen de kringloopeconomie, repair cafés, het tweedehandscircuit en lokale landbouwproductie.

Twee. Klimaatvriendelijke mobiliteit

• We ontwikkelen zachte mobiliteit. De gemeente moet meewerken aan de aanleg van een veilig fietspadennetwerk van 300 kilometer in het hele Gewest, zoals in Kopenhagen. We vertrouwen het fietsdeelsysteem Villo toe aan de gemeenschap en hervormen het naar het voorbeeld van Kopenhagen, waar je een fiets leent zoals je een winkelwagentje leent: je stopt er een muntje in en weg ben je. We breiden het aanbod aan elektrische fietsen uit. We investeren in fietslessen in de gemeente, in de wijk en op school. We ontwikkelen veilige en kosteloze fietsstallingen, in de eerste plaats in alle openbare gebouwen.
  • We brengen lokale diensten (bankautomaten, gemeentelijke administratie, winkels enz.) weer naar de wijken om verplaatsingen te beperken.
  • We pleiten voor gratis openbaar vervoer in het hele Gewest, zoals in andere Europese steden, om gebruikers aan te moedigen de auto vaker te laten staan.
  • We willen dat meer mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer. We pleiten voor een grootstedelijk mobiliteitsplan: MTB-abonnementen voor iedereen om alle vervoersnetwerken te kunnen gebruiken (NMBS, TEC, De Lijn, MIVB), uitbreiding van de MIVB, realisatie van het GEN, een 100% publiek Villo-systeem, een 100% publiek autodeelsysteem, dit alles geïntegreerd in één MOBIB-kaart.
  • De voertuigen van de gemeente moeten nog meer vervangen worden door minder vervuilende alternatieven.
  • We organiseren meer autoloze zondagen en weekends. We nemen een positieve houding aan tegenover vragen van omwonenden om straten te reserveren als speelstraten.

Drie. 100% groene energieproductie

• We ontwikkelen de productie van groene energie door middel van een plan om thermische en fotovoltaïsche zonnepanelen te installeren: de gemeente moet al haar gebouwen uitrusten met thermische en fotovoltaïsche zonnepanelen.
  • We pleiten voor het ontwikkelen een plan voor het installeren van thermische en fotovoltaïsche zonnepanelen met een derdebetalersysteem voor particulieren en kleine bedrijven. We dwingen grote winkels en industrieën om ze op eigen kosten te installeren.
  • We zetten een overheidsbedrijf op voor de productie en distributie van groene energie.
  • De raad van bestuur van het bedrijf moet bestaan uit ten minste een derde door de gebruikers verkozen burgers en voor een derde uit werknemers van het bedrijf. De verslagen zijn openbaar en de vergaderingen worden gelivestreamd.
  • Om pieken en dalen in de hernieuwbare energieproductie op te vangen, investeren we in faciliteiten voor de conversie van waterstofenergie.
  • We ontwikkelen stadsverwarmingsnetwerken. Waar mogelijk gebruiken we de overtollige warmte die wordt geproduceerd door industrie en kantoren om woningen te verwarmen en in nieuwe wijken ontwikkelen we systemen voor warmte-krachtkoppeling.

Vier. Een gemeente in harmonie met het klimaat

• We zorgen voor meer groene ruimtes en waterpartijen om zware regenval te absorberen en de temperatuur draaglijk te houden tijdens hittegolven. De bomen en groene ruimtes worden goed onderhouden.
  • Wij verdedigen de volledige bescherming van het Moeras van Wiels. We ontwikkelen er projecten rond de bescherming van biodiversiteit en milieu en openluchtactiviteiten in samenwerking met het wijkcomité, de buurtbewoners en de omliggende scholen.
  • We maken onze straten groener door boomtuintjes, klimplanten en trottoirtuinen aan te moedigen en openbare pleinen groener te maken zonder de toegang voor mensen met beperkte mobiliteit te belemmeren. We zetten in op groene daken en stadslandbouw op daken en balkons.
  • We verlagen de huurprijzen zodat gezinnen niet langer gedwongen worden om Brussel te verlaten. Gezinnen in onze gemeenten houden betekent minder pendelaars.

Vijf. Meten is weten

• Dankzij goed werkende meetstations die voldoen aan de strengste WHO-normen, willen we de inwoners van Vorst beter informeren en hen bewust maken van de slechte luchtkwaliteit.
  • De gemeente moet minstens één keer per jaar de luchtkwaliteit in en rond scholen meten.
  • We verstrekken realtime informatie over de luchtkwaliteit aan bewoners en reizigers via digitale schermen op openbare plaatsen zoals (metro)stations, tram- en bushaltes, langs wegen en via smartphone-apps. Hoe meer mensen zich hiervan bewust zijn, hoe meer druk er komt voor een echte verandering in het mobiliteitsbeleid.

Zes. Scholen beschermen

• We meten de luchtkwaliteit in scholen. De ventilatiesystemen van scholen mogen overdag geen straatlucht meer binnenlaten. De ventilatie wordt geprogrammeerd om de lucht 's nachts te verversen.
  • Waar mogelijk richten we schoolstraten in of leiden we het verkeer om tijdens de uren waarop de kinderen naar school gaan en terugkeren.
  • We werken met elke school samen om een schoolmobiliteitsplan op te stellen en gezinnen aan te moedigen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen.
  • We huren "stapgidsen" en "fietsgidsen" in die groepen kinderen te voet of met de fiets begeleiden op weg naar school.