Een gemeente met vlotte mobiliteit voor iedereen

Straten afsluiten zonder overleg, parkeerplaatsen verwijderen, parkeertarieven verhogen ... Het Ecolo-PS-bestuur heeft automobilisten de afgelopen zes jaar hard getroffen. Toch staan onze straten nog altijd vol files en is de vervoersgerelateerde uitstoot van broeikasgassen in Vorst sinds 2005 niet gedaald. Het moet dus anders en beter. De stad opnieuw vlot laten bewegen en zorgen dat iedereen mee kan bewegen: dat is de uitdaging. Daarvoor moeten we in de eerste plaats de nood om zich te verplaatsen zoveel mogelijk verminderen, met een slimme vormgeving van de stad. Een performant openbaar vervoer moet de ruggengraat vormen van een duurzame mobiliteit, samen met de ontwikkeling van infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Wij willen automobilisten aanmoedigen de auto vaker te laten staan. We bieden hen performante en betaalbare alternatieven aan, in plaats van hen extra te laten betalen, zonder oplossingen te voorzien. Dat zal het verkeer in Vorst vlotter laten verlopen en de luchtkwaliteit verbeteren. We willen positieve alternatieven aanbieden, zoals een betere benutting van residentiële en bedrijfsparkings, in plaats van mensen een schuldgevoel aan te praten met strafmaatregelen, of zonder overleg ondoordachte projecten door te voeren.

Eén. Oplossingen in plaats van een bestraffende aanpak

• We verzetten ons tegen mobiliteitsplannen die zonder overleg worden opgelegd. We veranderen de aanpak en betrekken omwonenden en winkeliers. We houden rekening met hun realiteit.
  • We stoppen met parkeerplaatsen schrappen als er geen alternatief is. We maken beter gebruik van parkeerterreinen buiten de weg, zowel van openbare als privéterreinen. Parkeerterreinen van bedrijven moeten 's nachts en in het weekend gratis beschikbaar zijn. Parkeerplaatsen in openbare gebouwen moeten toegankelijk zijn als ze niet in gebruik zijn.
  • De gemeente moet het parkeerbeleid opnieuw zelf in handen nemen: geen gigantische privéparkings die alleen maar dienen om winst te maken en altijd meer auto's aantrekken.
  • We plafonneren de prijs van de bewonerskaart op €15, vereenvoudigen de procedure voor de bezoekerskaart en passen democratische parkeertarieven toe: Mensen financieel straffen lost geen enkel mobiliteitsprobleem op.
  • We zorgen voor één parkeerzone in de hele gemeente, voor mensen met een bewonerskaart, met uitzondering van winkelgebieden (rood).
  • We verzetten ons tegen de scan-car, die dient om burgers ten onrechte te controleren en om zoveel mogelijk geld op te brengen.

Twee. Performant openbaar vervoer als ruggengraat

• De gemeente moet op gewestelijk niveau actief pleiten voor de ambitieuze ontwikkeling van de MIVB, het meest efficiënte vervoermiddel. In het bijzonder voor de volgende punten: gratis vervoer, zoals in andere Europese steden; meer lijnen tussen wijken en gemeenten die niet door het centrum gaan; verbetering van het Noctis-netwerk.
  • De gemeente moet van de MIVB eisen dat ze betere informatie verschaft wanneer er werken zijn in de gemeente en dat ze strikter controleert, zoals bijvoorbeeld bij de werken op lijn 82/97.
  • De gemeente moet samenwerken met de NMBS om het aanbod aan treinen in de stations Vorst-Oost en Vorst-Zuid uit te breiden en druk uitoefenen om de ingebruikname van het gewestelijk Expressnet (GEN) te versnellen.
  • We maken de haltes in de gemeente toegankelijk voor kinderwagens en mensen met beperkte mobiliteit.
  • We verbeteren de circulatie van trams en bussen door probleempunten en bottlenecks aan te pakken. We leggen ‘groene rijstroken’ aan voor het openbaar vervoer.

Drie. Veilige en obstakelvrije rijbanen voor voetgangers en fietsers

• We ontwikkelen zachte mobiliteit. De gemeente moet meewerken aan een netwerk van fietspaden in het hele Gewest, die beveiligd worden zoals dat in Kopenhagen gebeurt.
  • Wij willen meer beveiligde fietsstallingen. Er moeten overdekte en gratis fietsstallingen komen in elke wijk. De gemeente moet het goede voorbeeld tonen en fietsstallingen maken in alle openbare gebouwen en sociale woningen. De treinstations en het metrostation Albert moeten veilige fietsstallingen krijgen om vlot van het ene naar het andere vervoersmiddel te kunnen overstappen.
  • We herontwerpen onze straten om ervoor te zorgen dat er niet te snel gereden kan worden. We herontwerpen gevaarlijke kruispunten en rotondes voor de veiligheid van iedereen en voor een vlotte doorstroming van het verkeer. Waar zijstraten een fietspad kruisen, voegen we voorrangsstrepen toe en verwijderen we stoepranden.
  • We verminderen het aantal elektrische steps dat Brussel overspoelt. We willen dat het Gewest hiervoor een enkele openbare aanbesteding uitschrijft. Op termijn willen we betaalbare elektrische steps en fietsen door de overheid laten beheren.
  • We zorgen dat het GEN-fietsplan, met fietssnelwegen naar zoveel mogelijk gemeenten, daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • We intensiveren campagnes om meer rekening te houden met de veiligheid van alle weggebruikers en ondersteunen burgerinitiatieven zoals 1190/0.

Vier. Duurzaam en gedeeld autogebruik

• We moedigen autodelen aan. We willen apps om mensen die een auto willen delen en lenen met elkaar in contact te brengen en willen "haltes" creëren voor autodelen.
  • We dringen aan op de afschaffing van belastingvoordelen voor bedrijfswagens en zetten druk om dat extralegale voordeel in loonsverhogingen om te zetten.
  • Op regionaal niveau willen we “ZinAuto” creëren, een publiek carpoolsysteem gebaseerd op het Villo-principe, om de toegang tot een auto voor wie die nodig heeft democratischer te maken en het aantal auto's in de stad te verminderen.
  • We willen een goedkopere gewestelijke taxidienst die het openbaar vervoer aanvult en deftige lonen en arbeidsvoorwaarden garandeert door de tussenpersonen uit de privésector te verwijderen. Voor deze moderne taxidienst willen we één publieke app ontwikkelen om taxi's te reserveren.

Vijf. Een gezonde mobiliteit begint met een slimme inrichting van de stad

• De snelste en meest duurzame verplaatsing is de verplaatsing die niet nodig is. Daarom moet er in elke wijk een school, een kinderdagverblijf, groene ruimtes en recreatieve centra zijn.
  • We ontwikkelen nabijheidsdiensten (postkantoren, banken, winkels ...) in de wijken, zodat we ons minder ver moeten verplaatsen.
  • We breiden het aantal bankautomaten in Vorst uit.
  • Wanneer we nieuwe woonzones ontwerpen, zoals op de site van de vroegere gevangenis van Vorst, plannen we diensten in die de nieuwe wijk zo autonoom mogelijk maken.