Een schone en aangename gemeente

Vorst is vuil. Om dit te verhelpen, moeten we eerst en vooral kwaliteitsdiensten aanbieden. De afgelopen twintig jaar zijn de regionale en gemeentelijke reinigingsdiensten gestaag verminderd: lokale afvalverzamelcentra gesloten, grote vuilnisbakken afgeschaft, aantal ophaalbeurten verminderd ... Het is niet verwonderlijk dat onze straten en parken steeds vuiler worden. De gemeente moet deze trend helpen omkeren. Door haar werknemers te respecteren en te waarderen, die elke dag, ongeacht het weer, op het terrein staan om onze gemeente mooier te maken. Door buurtbewoners te helpen met hun afval, bijvoorbeeld door meer mobiele afvalstations in te zetten. Door te strijden om twee afvalophalingen per week te behouden. Door de productie van onnodig afval te beperken. Als we dat doen, krijgen we propere en aangename straten, zonder illegale stortplaatsen.

Eén. Propere en aangename wijken

• We verdedigen het behoud van twee inzamelingen van oranje en witte vuilniszakken per week.
  • We installeren meer ondergrondse containers voor het sorteren en recyclen van afval, zoals al het geval is voor glascontainers.
  • We verhogen de frequentie van de mobiele afvalstations, zodat inwoners hun grof huishoudelijk afval daar kunnen inleveren.
  • We investeren in campagnes om mensen bewust te maken en voor te lichten over netheid en respect voor de omgeving: activiteiten in alle plaatselijke scholen vanaf de kleuterschool, opruimdag in samenwerking met buurtcomités en verenigingen ...
  • We lanceren een campagne "Ik respecteer mijn straatveger" om mensen respect bij te brengen voor het harde werk van gemeentewerkers en om onbeschoft gedrag tegen hen te bestrijden.
  • We bestrijden geweld in eerste plaats met preventie. Indien nodig bestraffen we recidivisten of wandaden die een grote impact hebben op de levenskwaliteit van de bewoners en de omgeving. We gebruiken "netheidsbrigades" om vandalisme te bestrijden en het bewustzijn op het terrein en in het dagelijkse leven te vergroten.

Twee. De netheidsdienst versterken

• We werven lokaal personeel aan met een vast contract om kwaliteitswerk te garanderen. Dit begint met het omzetten van artikel 60-contracten in vaste contracten om echte opleidingen en toekomstperspectieven te garanderen.
  • We investeren in kwaliteitsmateriaal om het werk van onze schoonmakers efficiënter en de werkomstandigheden minder zwaar te maken.
  • We zetten in elke buurt een ruimte op voor schoonmaakpersoneel om een snelle reactie en een nabijheidsdienst te garanderen.
  • We versterken de aanwezigheid van schoonmaakpersoneel 's avonds en in het weekend

Drie. Afvalproductie en verspilling verminderen

• In samenwerking met Vivaqua lanceren we campagnes om mensen bewust te maken van de noodzaak om kraanwater te drinken in plaats van fleswater.
  • We installeren drinkwaterfonteinen in elke wijk van de gemeente.
  • We ondersteunen en ontwikkelen repair cafés om elektrische apparaten, meubels en kleding een tweede leven te geven, of om ze te demonteren en de herbruikbare onderdelen te bewaren.
  • We ondersteunen ruil- en geefmarkten, brocantes en tweedehandswinkels.
  • We eisen dat supermarkten hun onverkochte goederen aan voedselbanken leveren. Als ze weigeren, straffen we ze.
  • We voeren campagne voor de invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen, zoals dat al bestaat voor glazen flessen.