Een gemeente waar kinderen slagen op school

Na drie jaar campagne voeren is PVDA Vorst erin geslaagd gratis schoolmateriaal te krijgen voor de Franstalige gemeentescholen. Dit is een belangrijke eerste stap op weg naar volledig gratis onderwijs in onze gemeente. Maar we willen het daar niet bij houden.Net als gezondheidszorg en wonen is ook onderwijs een basisrecht en geen privilege. Daarom moet de maatschappij kwaliteitsonderwijs voor iedereen garanderen. Het is niet juist dat ouders moeten stressen om een oplossing te vinden voor hun kinderen. Naar school gaan moet leuk en leerrijk zijn, geen bron van stress voor de kinderen of hun ouders. De school moet een plaats garanderen waar elk kind zich kan ontplooien tot de volwassene van morgen.We moeten het onderwijs grondig veranderen. Te beginnen door het effectief gratis te maken (schoolmateriaal en naschoolse opvang). Wij willen kwaliteitsvolle scholen in elke wijk. Scholen waar het goed leven en leren is. Scholen waar de ouders ook welkom zijn, en samen met de leerlingen inspraak hebben, in overleg met het onderwijzend personeel. Scholen die leerlingen helpen om de wereld te begrijpen om hem beter te kunnen veranderen.

Wat wij willen

Eén. Maak het onderwijs gratis

  • We maken voor- en naschoolse opvang gratis, ook op woensdagmiddag.
  • Wij willen gezonde en betaalbare schoolmaaltijden voor alle leerlingen. Gezond leren koken kan deel worden van het curriculum en culturele uitwisseling bevorderen.
  • Wij verzetten ons tegen deurwaarders inzetten tegen ouders die moeite hebben om de schoolfactuur te betalen. Daartoe hebben we een motie laten stemmen in de gemeenteraad, die gesteund werd door alle partijen behalve MR en Défi.

Twee. Een plaats voor elke leerling

  • We hebben nood aan een langetermijnvisie in plaats van ondergefinancierde noodoplossingen waardoor leerlingen in bestaande scholen les krijgen in te grote klassen of in containers.
  • Het gemeentebestuur moet pleiten voor een ambitieus bouw- en renovatieplan voor scholen in het hele Brusselse Gewest. Niet via oproepen voor projecten, maar met een afdwingbaar plan voor het hele Gewest.
  • We verbeteren het gemeentelijke inschrijvingssysteem om de stress voor ouders te verminderen, een sociale mix in alle scholen te garanderen en de duur van de procedure te beperken.

Drie. Jongeren helpen slagen door kleinere klassen en betere begeleiding

  • Wij willen meer leerkrachten en pedagogische medewerkers om de leerlingen beter te kunnen begeleiden. Met niet alleen onderwijzers, maar ook bijvoorbeeld logopedisten. De problemen van de leerlingen moeten doelgericht aangepakt worden.
  • We willen kleinere klassen, vooral aan het begin van de schoolloopbaan: 15 leerlingen per klas tijdens de kleuterschool en de eerste 2 jaar van de basisschool, daarna 20 leerlingen per klas.
  • We creëren een 'pool' van vervangingsleerkrachten. Zo hoeven leerlingen niet te veel lesuren te missen. Dit garandeert ook werkzekerheid met loon voor het hele jaar voor de vervangende leerkrachten die nog geen vaste benoeming of volledig uurrooster hebben.
  • We willen een inclusieve school. Met kleinere klassen en meer begeleidend personeel, kunnen we gemakkelijker kinderen met speciale behoeften integreren en hen helpen te slagen, in plaats van hen onnodig naar het buitengewoon onderwijs te sturen.
  • Zo komen er meer middelen vrij voor het buitengewoon onderwijs voor kinderen met ernstige beperkingen en kunnen we hun integratie uitbreiden. 
  • Alle kleuters mogen hun dutje op school doen.

Vier. Brusselse jongeren tweetalig maken

  • We veralgemenen taalimmersie in Brusselse scholen. De gemeente moet het voorbeeld geven. Ze kan bijvoorbeeld uitwisselingen van leerkrachten organiseren tussen Franstalige en Nederlandstalige scholen. 
  • Wij geven de voorkeur aan de CLIL-methode: vanaf de derde kleuterklas krijgen leerlingen naast de klassieke taallessen ook bepaalde algemene vakken in de andere taal. Het aantal uren dat in de andere taal gegeven wordt, verhoogt geleidelijk naar het einde van de cursus toe.

Vijf. Een brede school die openstaat voor de wijk en de gezinnen

  • We openen schoolgebouwen ook wanneer er geen lessen zijn: voor culturele en sportieve activiteiten 's avonds en in het weekend. We willen dat scholen openstaan voor de buurt. 
  • We geven scholen de middelen om bemiddeling te organiseren tussen gezinnen en onderwijsteams in geval van conflicten of misverstanden. 
  • We leiden onderwijspersoneel op zodat ze een sociaal en cultureel divers publiek kunnen betrekken.
  • We verbeteren de communicatie met gezinnen en houden toezicht op leerlingen met investeringen in online tools.
  • We betrekken ouders bij onderwijsprojecten en bij het overleg- en besluitvormingsproces van de school. We moedigen de oprichting en ontwikkeling van oudercomités aan.

Zes. De opdracht van het onderwijs is om het algemene belang en een echte democratische samenleving te bevorderen

  • Het belangrijkste doel van het onderwijs mag niet meer zijn om een beroepsbevolking op te leiden enkel om aan de eisen van de werkgevers te voldoen. Bedrijven hebben geen plaats op school.
  • Het doel van het onderwijs moet sociale emancipatie en persoonlijke ontplooiing van alle jongeren zijn. Kritisch denken, solidariteit, teamwerk, democratisch debat, cultuur en gezondheid moeten centraal staan in het onderwijs 
  • We willen dat scholen hun leerlingen aanmoedigen om “geëngageerde kringen” te organiseren. Scholen waar jongeren leren om beslissingen te nemen. Scholen die de middelen hebben om burgerprojecten uit te voeren en mensen bewust te maken van maatschappelijke problemen.