Een gastvrije gemeente

Vorst is officieel een Gastvrije Gemeente en er is een reeks maatregelen genomen om het migranten gemakkelijker te maken. Toch heeft onze gemeente herhaaldelijk laten zien dat ze niet aan de verwachtingen voldoet. In december 2023 zochten zo'n honderd migranten van Oekraïense afkomst, waaronder drie zwangere vrouwen en veel kinderen, hun toevlucht in een leegstaand gebouw in de Belgradostraat om de winter beschut door te brengen. Het Ecolo-PS-bestuur vaardigde een uitzettingsbevel uit om hen op straat te zetten, terwijl het 's nachts 5 graden onder nul vroor en het Gewest het koudeplan had geactiveerd. Dankzij de inspanningen van bewoners, verenigingen en de PVDA werd de uitzetting uitgesteld. Uiteindelijk greep de Raad van State in en werd de uitzetting opgeschort, omdat de gemeente haar bevoegdheden had overschreden. Een triest en gevaarlijk precedent voor een zogenaamde Gastvrije Gemeente. Brussel is historisch een van de meest multiculturele steden ter wereld. Een derde van de inwoners van het Gewest heeft een buitenlandse nationaliteit en ongeveer driekwart van de bevolking heeft een migratieachtergrond. Deze diversiteit is een realiteit die ook een troef is voor onze gemeenten. 100.000 mensen zonder papieren wonen, werken en voeden hun kinderen op in Brussel. Deze mensen hebben de bescherming van de staat nodig, vooral op het laagste niveau: de gemeente. Bijvoorbeeld in het geval van een arbeidsongeval of ziekte, of in het geval van een rechtszaak tegen een onrechtmatige werkgever of tegen een verhuurder die een huisjesmelker is. Hun situatie moet geregulariseerd worden volgens duidelijke en objectieve criteria. Ondertussen kan iemands verblijfsstatus de toegang tot de fundamentele mensenrechten, die zijn vastgelegd in internationale teksten en in de Belgische grondwet, niet beperken.Veel vluchtelingen zijn gedwongen hun thuisland te verlaten vanwege oorlog, discriminatie of het risico op vervolging. Anderen hebben een nomadische levensstijl. Onze gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen door deze mensen waardig op te vangen, net zoals duizenden vrijwillige burgers dat elke dag doen.De gemeente moet actie ondernemen om migranten te helpen zich te vestigen en te integreren op een professionele manier die de menselijke waardigheid respecteert. We willen een gemeente door en voor de mensen, een solidaire gemeente, een gemeente waar ieders rechten worden gerespecteerd.

Eén. Een gastvrije administratie en sociale diensten

• We ontwikkelen een plan met een onafhankelijke jaarlijkse evaluatie om ervoor te zorgen dat de verplichtingen die zijn aangegaan in de Gastvrije Gemeenten worden nagekomen.
  • We respecteren de grondwettelijke onschendbaarheid van de woning als er geen bevel van een rechter is. De gemeente mag de politie niet misbruiken om uitzettingen uit te voeren, zoals het geval was bij de poging tot uitzetting in de Belgradostraat.
  • We geven duidelijke, uitgebreide en toegankelijke informatie aan nieuwkomers en mensen zonder papieren via een speciale cel op de dienst bevolking. We zorgen snel voor een referentieadres, indien nodig via het OCMW, om administratieve procedures en toegang tot openbare en sociale rechten en diensten te vergemakkelijken. We bieden degelijke ondersteuning aan vluchtelingen en nieuwkomers die bij het OCMW hulp aanvragen voor hun integratie.
  • Het OCMW moet aan mensen met een vluchtelingenstatus snel de installatiepremie en de huurwaarborgsteun toekennen.
  • We moedigen ontmoetingen aan met bewoners die al gevestigd zijn. We zetten interculturele uitwisselingsprojecten op en zorgen ervoor dat burgers deelnemen aan het verwelkomen en helpen integreren van migranten.

Twee. Een solidaire gemeente die haar steentje bijdraagt aan de opvang van vluchtelingen

• We openen een permanent LOI (lokaal opvanginitiatief) onder auspiciën van het OCMW en in nauwe samenwerking met lokale verenigingen en burgers. Een opvangcentrum voor asielzoekers op menselijke schaal, verankerd in het stedelijk weefsel, bevordert het welzijn, het draagvlak onder de bevolking en de integratie van vluchtelingen.
  • We zetten een cel op om burgers aan te moedigen die willen helpen bij de opvang en ondersteuning van vluchtelingen en die hen informeert over bestaande initiatieven (bijvoorbeeld voogd worden van een niet-begeleide minderjarige).
  • We voeren bewustmakingscampagnes om de integratie te bevorderen en discriminatie van migranten, mensen zonder papieren en woonwagenbewoners te bestrijden.
  • We organiseren een waardig onthaal voor woonwagenbewoners door zogenaamde familieterreinen aan te bieden.

Drie. Een gemeente die de toegang tot sociale grondrechten garandeert

• We informeren mensen zonder papieren rechtstreeks over hun recht op dringende medische hulp (DMH) en geven hun daar systematisch toegang toe.
  • We bieden jongeren zonder papieren een plaats op een lokale school, zelfs als ze ouder dan 18 zijn. De gemeente moet OKAN-klassen opzetten voor nieuwkomers. Ze moet zorgen voor voldoende taalcursussen en educatieve ondersteuning aangepast aan deze doelgroep. De vele burgerbewegingen die rond scholen zijn ontstaan die zich verzetten tegen de uitzetting van kinderen zonder papieren moeten eveneens worden gesteund.

Vier. Een gemeente die de individuele en democratische rechten van de migranten die er wonen garandeert

• We zetten "veilige loketten" op waar migranten zonder papieren veilig en anoniem klachten kunnen indienen als dat nodig is.
  • Wanneer een persoon zonder papieren wordt opgeroepen door de gemeente, geven we de reden van de oproep aan, om "uitzettingsvallen" te vermijden.
  • We zijn tegen elke samenwerking tussen de politie van de zone Zuid en Frontex.
  • We weigeren deel te nemen aan razzia's gericht op mensen zonder papieren. We verzetten ons duidelijk tegen de samenwerking van overheidsinstanties met dergelijke repressieve operaties.
  • We respecteren het recht op een privé- en gezinsleven. De verblijfsstatus of herkomst van een persoon mag niet langer het enige criterium zijn dat aanleiding geeft tot een onderzoek bij een aanvraag voor een huwelijk of samenwonen. We erkennen het vaderschap van kinderen die geboren zijn uit een ongedocumenteerde ouder in plaats van op jacht te gaan naar "bébé-papiers".